VIAGGI: SANTA MARIA DEL FIORE. (17 marzo 2021)

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Un Saluto a tutti, Cari Lettori! Oggi come si evince dal titolo parleremo della famosa Cattedrale di Santa Maria del Fiore, una delle strutture più significative e importanti del capoluogo toscano, un’opera che venne ultimata dopo un secolo e mezzo di storia, attraversando Medioevo e Rinascimento. Al termine della sua costruzione era la più grande cattedrale d’Europa, oggi è la terza più alta al mondo dopo la Cattedrale di Beauvais e la Basilica di San Pietro in Vaticano. Sicuramente si tratta tutt’oggi di uno degli esempi più significativi del Rinascimento italiano. La sua costruzione venne iniziata tra il Duecento e il Trecento, momento in cui Firenze vide l’ascesa del ceto mercantile. A questo stato di benessere economico ne seguì un generale desiderio di crescita urbanistica. É proprio in questo periodo che vennero ampliate piazze e realizzate nuove cinte murarie. Infine il cittadini decisero per la costruzione di una nuova e imponente cattedrale per la cittadina forentina. All’epoca il fulcro religioso di Firenze era Piazza San Giovanni con il Battistero romanico, con la caratteristica struttura ottagonale. L’edificio prevedeva, in corrispondenza del lato est di quest’ultimo, la cattedrale paleocristiana di Santa Reparata, giudicata inadeguata per le sue dimensioni ridotte a rappresentare le nuove ambizioni della città. Si decise dunque di non ampliare la struttura, bensì di abbatterla e di costruirne una ex novo. Il compito di progettazione e coordinazione dell’operato venne affidato a Arnolfo di Cambio, già lla direzione di Palazzo della Signoria. Egli, allievo di Nicola Pisano, seguì lo schema classico a croce latina, con tre ampie navate. Fu il cardinale Pietro Valeriano Duraguerra, legato di papa Bonifacio VIII, a porre la prima pietra come gesto significativo e di buon auspicio alla costruzione, in occasione della Natività della Madonna del 1296. Arnolfo, in seguito alla sua morte, fu sostituito da Giotto, che al contrario del suo precedente si occupò esclusivamente del campanile, a cui aggiunse marmi policromi verdi, bianchi e rossi, per lasciare la sua firma all’edificio. Tra continui rallentamenti l’opera fu ripresa nel 1367 da un team di quattro architetti e quattro pittori, ovvero Andrea di Bonaiuto, Benci, Andrea di Cione e successivamente anche Francesco Talenti. Fu quest’ultimo che diede alla cattedrale la forma definitiva, ampliando l’originario progetto di Arnolfo di Cambio. All’inizio del XV secolo restavano da ultimare la cupola e la facciata. In seguito a un concorso per eleggere il nuovo progettista e architetto del 1418 venne chiamato all’opera Filippo Brunelleschi. L’ingegnere fiorentino concepì una cupola senza armature, che si reggeva grazie a un sistema a doppia volta con intercapedine. Si trattava di una vera una sfida alla forza di gravità e ai canoni classici dell’architettura, tanto che sul momento fu giudicata una follia. L’opera, composta da mattoni rossi, al momento della sua realizzazione, lasciò senza fiato i fiorentini che la videro svettare su tutto il panorama della città. La cupola venne ultimata dal tocco di Papa Eugenio VI, il quale il 25 marzo del 1436, in coincidenza con il Capodanno fiorentino, la dedicò alla Vergine del Fiore, dove per fiore si sottintendeva il giglio, simbolo di Firenze. Infine la facciata fu realizzata da Emilio De Fabris. Egli richiamò la struttura a marmi policromi del Battistero, perseguendo una sublime armonia stilistica tra i due monumenti che tutt’oggi conosciamo.  Con queste parole concludo, vi ricordo di lasciare una stellina, un commento e di votare per Storyteller’s Eye Word su Net-Parade! Basta cliccare nella barra blu sotto l’articolo o nei banner blu in home e confermare. E’ possibile votare un numero illimitato di volte, basterà attendere 60 minuti tra un voto e quello successivo. Un abbraccio a tutti!

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Greetings to all, Dear Readers! Today, as can be seen from the title we will talk about the famous Cathedral of Santa Maria del Fiore, one of the most significant and important structures of the Tuscan capital, a work that was completed after a century and a half of history, crossing the Middle Ages and the Renaissance. At the end of its construction it was the largest cathedral in Europe, today it is the third tallest in the world after Beauvais Cathedral and St. Peter’s Basilica in the Vatican. Surely it is still one of the most significant examples of the Italian Renaissance. Its construction began between the thirteenth and fourteenth century, when Florence saw the rise of the merchant class. This state of economic well-being was followed by a general desire for urban growth. It was at this time that squares were expanded and new walls built. Finally, the citizens decided to build a new and imposing cathedral for the forentina town. At the time the religious fulcrum of Florence was Piazza San Giovanni with the Romanesque Baptistery, with its characteristic octagonal structure. The building provided, on the east side of the latter, the early Christian cathedral of Santa Reparata, considered inadequate for its small size to represent the new ambitions of the city. It was therefore decided not to expand the structure, but to demolish it and to build a new one. The task of designing and coordinating the work was entrusted to Arnolfo di Cambio, already in the direction of Palazzo della Signoria. He, a pupil of Nicola Pisano, followed the classical Latin cross scheme, with three wide naves. It was Cardinal Pietro Valeriano Duraguerra, legate of Pope Boniface VIII, who placed the first stone as a significant gesture and auspicious to the construction, on the occasion of the Nativity of Our Lady in 1296. Aelulf, following his death, was replaced by Giotto, who, unlike his previous one, dealt exclusively with the bell tower, to which he added green, white and red polychrome marbles, to leave his signature to the building. Between continuous slowdowns the work was resumed in 1367 by a team of four architects and four painters, namely Andrea di Bonaiuto, Benci, Andrea di Cione and later also Francesco Talenti. It was the latter that gave the cathedral its final form, expanding arnolfo di Cambio’s original design. At the beginning of the 15th century the dome and façade remained to be completed. Following a competition to elect the new designer and architect of 1418, Filippo Brunelleschi was called to work. The Florentine engineer conceived a dome without armor, which stood thanks to a double-vaulted system with cavities. It was a real challenge to the force of gravity and the classical canons of architecture, so much so that at the time it was judged madness.The work, composed of red bricks, at the time of its realization, left the Florentines breathless who saw it soar over the entire panorama of the city. The dome was completed by the touch of Pope Eugene VI, who on March 25, 1436, coinciding with the Florentine New Year, dedicated it to the Virgin of the Flower, where the lily, symbol of Florence, was implied by flower. Finally the façade was built by Emilio De Fabris. He recalled the polychrome marble structure of the Baptistery, pursuing a sublime stylistic harmony between the two monuments that we still know today. With these words I conclude, I remind you to leave a starlet, a comment and vote for Storyteller’s Eye Word on Net-Parade! Just click in the blue bar below the article or in the blue banners at home and confirm. It is possible to vote an unlimited number of times, just wait 60 minutes between votes. A hug to everyone!

Sempre Vostra, Storyteller.

Always Yours, Storyteller.

siti

3 replies

  1. Very good job here Eleonora! Fabulous and very intriguing descriptive telling of this particular piece of history that I didn’t know; but now I’m so glad I learned these things! I must quote this amazing fact, “At the end of its construction it was the largest cathedral in Europe, today it is the third tallest in the world after Beauvais Cathedral and St. Peter’s Basilica in the Vatican. Surely it is still one of the most significant examples of the Italian Renaissance.” I find these accomplishments of the past when great architectural structures were designed and erected with nothing but sheer genius and manual labor producing wondrous towering works of art! I studied many years ago in college “world history and art” being always fascinated with amazing feats of architectural creation like this; and how now they still stand as a testimony to good people in the ancient past, who had such vision as well as commitment to things that matter in our everyday world; but above it all, a great love for God! When I visited Europe years ago the first thing I wanted to do was go walking around the cities to see the Old Age Architecture, that has stood the test of time for centuries and even millennia! This vivid writing here really captivated me, bringing back to my mind the kind of awe and feelings I had when actually seeing any structures such as these! Great article and my hat is off to you!
    Arrivederci
    Lorenzo

    Piace a 1 persona

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